Schoolstraat 8, 9163 GE, Nes Ameland

Schouderklachten

Bij schouderklachten bevindt de pijn zich rondom de schouder, deze kan aan de voorzijde maar ook aan de achterzijde voelbaar zijn. Schouderpijn kan uitstralen naar de nek maar ook in de richting van de bovenarm of schouderbladen. Pijn die doortrekt naar zelfs de onderarm, hand en vingers kan de oorsprong hebben in de schouder.

Veel voorkomende schouderklachten zijn:
• Tendinogene klachten
• Impingement
• Artrose
• Frozen shoulder

Tendinogene klachten

Schouderklachten veroorzaakt door een pees/ spier is vaak een aanwezige ontsteking/ irritatie van de aanhechting van de pees aan het bot.
Deze klachten kenmerken zich door een pijn over de gehele schouderkop, met soms een duidelijk pijnpunt aan de voorzijde. Pijn is toenemend bij activiteiten, in rust nemen de klachten vaak weer af. Handelingen boven de 90 graden (zoals iets uit een hoger kastje pakken) gaan niet of moeizaam door de schouderpijn en op de schouder liggen is vaak niet prettig.
Pijn kan uitstralen naar de schouderbladen en de nek. Vaak is de schouderpijn al wat langer aanwezig (6< weken) en worden deze niet duidelijk minder.

Impingement

Dit betekent “inklemming”. De schouderklachten worden dan ook veroorzaakt door structuren (bot, spier, pees, slijmbeurs, kapsel enz.) die bekneld raken in de schouder.
De ruimte tussen schouderdak en de kop van de bovenarm bedraagt ongeveer 1 cm. Als deze ruimte kleiner wordt, kunnen weefsels minder goed onder het schouderdak door bewegen.
Het impingement syndroom is de meest gestelde diagnose bij patiënten met klachten rond de schouder; het betreft een ‘verzameldiagnose’. Kenmerkend voor een impingement is een duidelijk pijnlijk traject bij het heffen van de arm tussen de 60-120 graden.
Klachten kunnen onder andere worden veroorzaakt door een verkeerde houding, verminderde spierkracht, artrose, instabiel schoudergewricht of een trauma.
Schouderklachten die kunnen voorkomen:
• Stekende/ zeurende pijn rondom het gewricht
• Pijn bij het op de schouder liggen
• Heffen van de arm geeft een stekende/ zeurende pijn

Artrose

Artrose is vorm van reuma dat in bijna elke gewricht kan voorkomen. Geeft vaak een zeurende pijn in de schouder. Na langer in één houding zitten voelt de schouder ook vaak stijf aan. Dit komt bijna altijd door ouderdom, maar kan ook komen door langdurige overbelasting of familiaire aanleg.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder komt veel voor bij vrouwen in de leeftijd van 40-55 jaar. De pijn sluipt er aanvankelijk geleidelijk in, maar krijgt daarna snel een progressief karakter. Een frozen shoulder is in te delen in 3 stadia. In het eerste stadium gaat het naar buiten draaien van de arm moeilijk. Het aan- en uittrekken van kleding gaat moeizaam en kan zelfs pijnlijk zijn. In het tweede stadium wordt de pijn en bewegingsbeperking zo heftig dat de arm soms helemaal niet meer kan worden bewogen. In het derde en laatste stadium, zwakt de pijn geleidelijk af en komt de bewegingsvrijheid beetje bij beetje terug. De klachten worden veroorzaakt door een verkleving/pijnpunt in de onderschouderblad spier. Het pijnpunt zorgt ervoor dat de spier verkort/verkrampt en daardoor treedt de pijn en bewegingsbeperking op. Advies bij frozen shoulder: blijven bewegen, dit mag wat reactie geven, maar geen toenamen van de pijn langer dan één dag.

Info en contact
U kunt zich aanmelden door via onderstaand knop contact op te nemen met onze praktijk. U kunt zich ook direct bij ons inschrijven.

Aanmelden